2022. november 18, péntek 12:24 | Szerző: Juan Carlos Pastor
Amikor az ideális játékos profilját összeállítottam, a saját véleményemet fogalmaztam meg, amivel nyilván lehet vitatkozni, de ezekre a megállapításokra az edzői munkám évei alatt jutottam el. Nyilván minden utánpótlásműhelynek van terve, amit következetesen meg kell valósítani. Azt gondolom, hogy a magyarországi, ezen belül a szegedi vagy a balatonboglári feltételekhez hasonlóak kevés helyen vannak, így a jövő játékosainak az építéséhez sok minden adott.
Magyarországon ma nem nehéz bekerülni az NB I-be, és szerintem korábban a válogatottság kivívása is nehezebb volt. Emiatt a játékosok kicsit elkényelmesedtek. A mi dolgunk az, hogy kimozdítsuk őket a komfortzónájukból. Ez lehet a további fejlődés egyik legfontosabb mozzanata.
Az ideális játékos
- Kialakítandó az úgynevezett komplett játékos, aki profi szemléletmóddal és jó személyiséggel rendelkezik.
- Dolgozni a maximális célokon, ehhez pedig ilyen szintű elvárásnak is kell társulnia:
a. álmodni a maximális célokról és nagyon vágyni azok megvalósítására
b. teljes hittel hinni a célokban
c. mindezért megtenni a lehető legtöbbet
Mit értünk a komplett játékos fogalma alatt? A rá jellemző faktorok szakmai és egyéni szempontból.
SZAKMAI:
- egészséges
- technikailag és taktikailag is jó
- csapatban tud működni
- pszichikailag erős
- profi szemléletű
- nyerő ember
- meghatározó karakter, aki jó döntéseket hoz jó időben
EGYÉNI:
- nem küzd személyes problémákkal
- pozitív attitűd az öltözőben
- káros szenvedélyektől mentes
- elkötelezett a csapat és a klub iránt
- jó közösségi ember
- könnyen beilleszkedő
- pozitív személyiség

A legfontosabb kérdések
Néhány kérdésre adott válasz behatárolja azt a karaktert, akivel dolgunk van:
- profi játékos akarok lenni
- profi játékos szeretnék lenni
- a célom, hogy profi játékos legyek
- ez is olyan munka, mint a többi
- elsősorban a fizetés érdekel
A JÁTÉKOS TÍPUSA CÉLOK SZERINT:
1. topjátékos
2. topklubban játékos
3. nemzetközi mezőnyben játszó játékos
4. játékos az NB I-ben
5. tehetséges játékos
6. amatőr játékos – mellékállásként
7. játékos az NB I/B-ben
8. csak hobbiból kézilabdázik
AZ ÁLDOZATVÁLLALÁS MÉRTÉKE
Döntő fontosságú, hogy a játékos mikor és milyen mértékben hajlandó áldozatot hozni.
- Lemondás az élet különböző területein = minőség
o társasági élet
o család
o hobbi
o hétvégék
- Mennyi ideig történik a lemondás, az áldozathozatal = mennyiség
o minden körülmények között
o hosszabb periódus alatt
o rövidebb periódus alatt
o ritkán
o sosem
Mi fér bele 24 órába?
Szeretem a számokat, a pontosan meghatározott napi órarendet, amely keretbe foglalja a játékos életét a nap 24 órájában.
- pihenés: 8-9 óra
- étkezések: 1-2 óra
- kötelező tanulás, képzés: 6 óra (a fiataloknál soha ne engedjük meg, hogy ne járjanak iskolába!)
- edzés: 4 óra
- utazás a helyszínek között: 1 óra
- család, barátok, barátnők, társaság, hobbik: 3 óra
extra képzés: 0 óra (Enélkül azonban nem tud fejlődni az, aki a maximális célokat tűzte ki maga elé. Az edző az, aki segíteni tud a játékosnak abban, hogy megtalálja annak a módját, hogy valahonnan időt tudjon átcsoportosítani erre.)

Lehetőségek, szerintem:
Amit nem áldozhatunk fel, az a pihenés, az étkezés, a képzés, az edzés és az utazás minősége. Ha azonban olyan család veszi körül a játékost, amely támogatja az álmai elérésében, akkor az meg fogja érteni, ha tőlük vesz el időt. Lehet áldozni a baráti társasággal töltött, hobbira fordított időből is, de csak mennyiségben, nem minőségben. Szükség van az így nyert pótidőre, ami segít majd, hogy a sportoló különbözzön a többiektől.
Az extra képzés sarokpontjai
Tapasztalatom szerint három hónapos szakaszokban érdemes haladni.
- nélkülözhetetlen a játékos általános előértékelése
- a szakmai stáb dönt arról, hogy milyen aspektusban kellene fejlődni a játékosnak – ez szakmai döntés
- a sportoló szempontjából is fontos, hogy ő miben szeretne fejlődni – ez egyéni döntés
- a periódus lezárultakor az elvégzett munka minőségi és mennyiségi értékelése – egyéni és szakmai szempontok szerint egyaránt
- döntés arról, hogy folytassuk-e tovább az extra képzést – ezt a játékosnak kell meghoznia
- a szakasz végén mindenképpen szükség van arra, hogy elismerjük az addigi munkáját, gratuláljunk neki azért, hogy megpróbálta
- ha nem tudja, hogy továbblépjen-e, segítsünk neki a döntésben, és folytatás esetén készítsünk egy újabb végrehajtandó tervet
- szükségünk van azokra, akik továbbmennek, hiszen ők húzzák magukkal a többieket
Azt gondolom, hosszú út vár mindenkire, aki elindul ezen az úton. Tudatosítsuk a játékosokban, hogy honnan indultak és hová érkeztek meg, sőt, hogy hová juthatnak még el. Ez nem egy egyszerű folyamat, de nagyon szép eredményt hozhat. Főleg úgy, hogy a legtöbb fontos elem saját döntésen alapul. Az álmokban hinni, és bízni a megvalósításban, elég eltökéltnek lenni, és erősnek lenni az áldozathozatalban – kulcsfontosságúak.
Befejezésül szívesen idézem egyik kedvenc mondatomat Stephen Leacocktól: „Mélyen hiszek a szerencsében, és úgy találom, minél keményebben dolgozom, annál szerencsésebb vagyok.”
Az írás magyarra fordításában Marko Krivokapics volt a segítségünkre.